Závodnické okénko: Šestihodinovka SCT 2wd 1:10 - Ústí nad Labem

Minulý víkend jsme se opět za podpory firmy RCprofi zúčastnili 6ti hodinového závodu s modely Shortcourse 1:10. Tímto bych chtěl firmě RCprofi poděkovat za podporu a zapůjčení techniky pro tento závod.

Tentokrát jsme jeli v mírně pozměněné sestavě – Radim Janouch, Karel Jícha, Michal Nývlt a já Leoš Martiš. Výměna jednoho člena nám na rychlosti, bojovnosti nic neubrala, takže již sobotní ladění auta na nedělní závod sliboval velké výkony.




Závody tentokrát pořádal RC klub Funnycars Ústí nad Labem na své skvělé dráze, s povrchem z astroturfu. Tímto jim patří velké poděkování za výborně připravenou dráhu a zázemí okolo dráhy. Bohužel zatím neumí nařídit slunci a dešti, i když se Franta Plechač o to pokouší a věřím, že on to jednou dá.

Již sobotní závod MČR buggy 1:10, který se jel na této dráze provázel silný déšť, který v podstatě přetrval přes celou noc až do neděle. Neděle byla již bez deště, ale na dráze bylo opravdu hodně vody.

Vzhledem k tomu, že modely Shortcourse jsou v provedení 2WD, tj. pouze se zadním náhonem, mokrá dráha věštila, že závod bude opravdu zajímavý. A byl …

Ale vezmu to postupně. Začátek závodu byl vyhlášen na devátou hodinu. Předtím modely musely projít důkladnou technickou kontrolu, zda mají předepsané rozměry, motor a regulátor nastavený do zeroboost. Vše jsme splnili (stejně jako ostatní týmy) a zbývalo si jen vylosovat pořadí na startu. Vylosoval jsem číslo 3.




Super, pro začátek dobrý úvod. Jinak do závodu se přihlásilo 10 týmů. Nakonec na startu bylo jen 9 týmů, 1 tým se musel pro nemoc odhlásit.

Za tým RCprofi jako první nastoupil Karel a neměl to vůbec jednoduché. Vody bylo všude pořád hodně a se zadním náhonem to byla opravdu divoká jízda. Brzo se ukázalo, že než dráha trochu oschne, je potřeba trpělivě kroužit po trati. Po 15 minutách v týmech docházelo k výměně baterií a jezdců.

Vzhledem k pomalejší jízdě jsme věděli, že s bateriemi Ruddog, od firmy RCprofi, 20 minut vydržíme a tak v našem týmu výměna proběhla až okolo 20 minuty. Vzhledem k mokré trati jsme model museli vybavit tzv. „bordel“ krytem, který chrání elektroniku proti vodě. V těchto modelech je totiž elektronika zcela nekryta a při vodě hrozí poškození elektroniky a konec závodu.

Díky krytu však výměna baterie není tak snadná a musela se sundat i karoserie. Čas výměny baterie se tedy prodloužil z obvyklých 20 vteřin na zhruba 45-50 vteřin. Všechny týmy však měly obdobnou strategii, takže jsme výměnou moc neztráceli.

Po první a druhé výměně jsme se drželi na 5. místě. Jako třetí jsem za náš tým nastoupil já. Přestože jsem věděl, že se má kroužit a kroužit … na cílové rovince jsem jel příliš rychle a o mantinel urazil přední pravé rameno. No a zápletka byla na světě.




Naštěstí se tým zachoval jako profíci z RCprofi a neztratil hlavu. Tým byl od RCprofi vybaven nejen podvozkem, ale i náhradními díly, takže uražené rameno nás nemohlo zastavit. Výměna byla rychlá.

Po cca 7 minutové opravě byl model opět na trati, bohužel nás oprava stála 8 kol. Jak je naších zvykem začala stíhací jízda. První se jí ujal Radim a šlo mu to opět výborně. Přestože i on se pral s mokrou tratí. Po zastávce v boxu jsme se tedy propadli na 8., tedy předposlední místo.

Před námi bylo cca 5 hodin jízdy a my věřili v naší rychlou jízdu a případné problémy i ostatních týmů. Vše se naplnilo. Stoupali jsme startovním polem stále vzhůru a vidina dobrého umístění se přibližovala.

Na čele se utvořila skupina 3 týmů, kde i po 5 hodinách byl rozdíl jen několik kol. Čtvrtý tým byl složený z domácích jezdců, a přestože na první trojici trochu ztrácel od 5. týmu si držel dostatečný náskok.

Nám se po 5 hodinách jízdy podařilo prokousat na 6. místo a od 5. týmu nás dělilo už jen kolo. Věděli jsme, že to dáme. Trochu jsme upravili týmovou strategii a brzy jsme byli na 5. místě. Úžasné!!! Trať mezi tím usychala, týmy odhodily kryty na ochranu elektroniky a začalo být dokonce teplo …. velké teplo, které ráno nikdo nečekal.

A co se nestalo. Tým Lovci lebek, který celou dobu jezdil na 1. a 2. místě musel odstoupit pro poruchu regulátoru a postupně se začal propadat startovním polem.

V tu dobu už jelo jen 8 týmů, 9. tým musel asi po 2,5 hodinách odstoupit pro poruchu svého modelu. I řada dalších týmů se tentokrát potýkala s technickými problémy, především na straně elektroniky.




Po odstoupení týmu Lovci lebek nám spadlo do klína 4. místo. Závod to byl tentokrát opravdu napínavý a to v celém startovním poli. Myslím, že jsme tentokrát předvedli ještě lepší a týmovější výkon než při prvním letošním závodě v Potštejně.

Čtvrté místo je pro náš tým úspěch, vzhledem k tomu, že většina členů týmu dráhu v Ústí nezná a s tímto typem modelu nejezdí.




Pokud se někomu model Shortcourse líbí, mohu model SC6.2 od Associated jen doporučit. Z 9 týmů 6 nebo 7 podvozků bylo této značky a kromě mé chyby s utrženým ramenem tyto modely ukázaly svoji výdrž a to jak v Potštějně, tak tentokrát na velmi náročné dráze v Ústí.




V RCprofi vám zároveň poradí, jakou elektroniku a další doplňky k danému modelu pořídit. A věřte, kdo jednou zkusí Shortcourse už nechce jinak. Dříve jsem nebyl přívržencem této kategorie, ale nyní musím přiznat, že i při „normálních“ závodech (jízdy na 5 minut) jsou tyto modely zábavné a zažijete souboje, které v ostatních kategoriích jen tak nezažijete.

Závěrem nezbývá než poděkovat firmě RCprofi za podporu a důvěru v náš tým a těšit se na další ročník 6ti hodinových závodů.

Za tým RCprofi, Leoš Martiš