10% SLEVA na VŠE. Jen do pondělí 22. dubna. Kód: RCSTART10.

Nanotechnologie v modelářství




Už delší dobu sleduji nanotechnologie a vždy mě to lákalo. Bohužel jsem měl asi smůlu, ale nikdy mi to nefungovalo. Tak jsem tuto myšlenku na několik let opustil a věnoval se jiným technologiím. Začátkem sezóny se ke mně dostala informace, že existuje česká firma NANOPROTECH, která nabízí různé „nanospreje“ pro všelijaké účely. Já jsem strašně zvědavý člověk a tak jsem vzal svůj RC vrtulník do ruky (spíš do náruče) a rozjel se přímo do kanceláře k výrobci. Paní na recepci byla poněkud překvapená, ale jejich technik, hned jak mě viděl, rozsvítil oči a se zájmem si mě vzal k sobě do kanceláře. Víc jak hodinu jsem ukazoval vrtulník a vysvětloval co a jak. Jaké máme problémy, co řešíme. Byl to takový velmi zajímavý brainstorming. Kdo jiný by mi mohl poradit, co z jejich produktů by se nám, modelářům, mohlo hodit. Nakonec z této diskuze vyplynuly dva spreje a to „NANOPROTECH Bicycle“ a nový „NANOPROTECH Electronics“. S těmito spreji jsem také odešel. Odešel jsem ještě s jejich impregnací na boty a oblečení, ale to bychom se dostali poněkud jinam.




NANOPROTECH BYCICLE - Co to je a k čemu?



Sprej NANOPROTECH Bicycle je univerzální mazadlo a ochrana kovových částí například proti korozi. Složení je lehký čistě minerální olej s nanočásticemi, které na povrchu vytvoří ochranný, v tomto případě „klouzavý“ film. Začnu tím, že jsem byl velmi skeptický, když jsem slyšel slovo olej. Moje první obavy mi technik z NANOPROTECHu vysvětlil a to, že tento olej nijak nemá vliv na plasty a gumu. To je dobře, protože to bych jim ho mohl rovnou vrátit. Druhá moje obava byla z přitahování prachu a jiného „bor*elu“. Rozhodně na vrtulníku nepotřebuji z kamínků a prachu brusnou pastu. To mi je takové mazadlo opět k ničemu. Kluci z NANOPROTECH mi řekli, abych to vyzkoušel. Co se dá dělat, jinak se to ani ověřit nedá. Ještě než řeknu moje zkušenosti, tak zde je seznam míst, na které jsem tento sprej celou sezónu používal.


  • Axiální ložiska
  • Jakékoli kluzné plochy
  • Ozubená kola a převody

Začneme ložisky

Vždy, když jsem použil nějaké tekuté mazivo na ložiska, tak se mi to vymstilo. Zaseknuté ložisko na hlavním rotoru je velmi rychlý náraz do země. Proto jsem používal výhradně speciální tuková ložiska(maziva?). Kdo nic nedělá nic nezkazí. Tak jsem tedy vzal nová ložiska a jen jsem je rozložená postříkal, nechal několik minut a poté složil a namontoval do vrtulníku.
Po cca 50 letech jsem model rozebral a ložiska jako nová. Kuličky neudělaly důlky do obrub a vše bylo jako nové. Co jsem byl překvapený, tak ložiska byla krásně čistá. Žádný prach ani nečistoty se zde nedržely. A to lítám na polích, kde se práší až hanba.
Vzal jsem tedy nová ložiska a zkusil jsem nyní prodloužit servisní cyklus na 100 letů. Jediné, co jsem udělal, tak při 50. letu jsem stříknul sprejem do ložisek až kam jsem se dostal. Sprej dostříkne hluboko a navíc olej krásně vzlíná, takže se dostane kam má. Po 100 letech jsem opět vrtulník rozebral a ložiska zase v perfektním stavu. Nyní tam mám ložiska 200. let a vyměním je preventivně. Musím říci,že na ložiscích se mi tento sprej osvědčil.


Kluzné plochy

Na vrtulnících máme hodně hřídelí, po kterých jezdí nějaké pouzdro. Je to například hlavní hřídel a deska cykliky, deska cykliky jako taková má v sobě kluznou „kuličku“, hřídel vrtulky a pouzdro smykátka apod. Tyto části jsou vystaveny prachu a závisí na tom kompletně funkce vrtulníku. Když tyto části nechodí hladce, tak prostě vrtulník nefunguje a můžete se stavět třeba na hlavu.
Tady jsem měl ze začátku obavy, protože prachu je tady opravdu hodně. No a jestli ten olej bude přitahovat prach, tak se to dozvím opravdu rychle.





Nastříkal jsem sprejem tato místa a nechal to přes noc. Ráno jsem se vzbudil a všude jen černý olej. Jak? Proč? Vždyť jsem to měl krásně čisté. Tak jsem všechno vyleštil a opět nastříkal a chvíli nechal. Opět mi ten olej vytlačil všechen „bor*el“ z míst, kam oko nevidí. Musím říct, že tento vrtulník už mám stovky letů za sebou, takže je pravda, že nečistoty jsou opravdu různě zažrané na místech, kam se prostě nejde dostat. Napotřetí jsem vše vyčistil a znovu nastříkal. Tentokrát všechno zůstalo krásně čisté a jen na povrchu čistý minerální olej.
Celý den jsem byl létat na poli, kde se opravdu práší. Ještě před prvním letem jsem vzal papírový kapesník a jen otřel místa od oleje, kam jsem dosáhl. Žádná věda.
Musím říct, že ani po celodenním létání na poli nebyl ani prach ani nic jiného na těchto místech. Co víc, tak od té doby mám tato místa a hřídele krásně lesklé a parádně kloužou. Jednou za asi 50 letů, jako ložiska, všechno postříkám a druhý den jen setřu zbytkový olej.





Poznámka: Olej není to, co maže! Olej tady je jen jako prostředek, aby se nanočástice dostaly kam mají. Po aplikaci olej setřete, protože svoji funkci již splnil.

Vrtulník mám tedy krásně čistý a to i na místech, která jsem si myslel, že čistá nikdy nebudou. Za mě velká spokojenost!


Ozubená kola a převody

A teď to, co je pořád dokola a to mazání převodů. Kolik různých mazadel jsem zkusil a kolik jich zničilo hlavní ozubené kolo dřív, než bylo zdrávo? Největší problémy bývají, že mazadlo přitáhne prach a písek a ozubené kolo se za pár letů rychle obrousí. Dalším problémem bývá, že mazadlo odstředivou silou zmizí z ozubeného kola a tak je vlastně naprosto k ničemu. Najít takové vhodné mazadlo dá vždycky zabrat. Zkusil jsem tedy místo speciálního tukového mazadla, které používám roky, tento nano sprej. Materiál převodů je buď kov na speciální plast, nebo kov na kov.





Takže jsem ozubená kola pečlivě očistil a odmastil. Nastříkal jsem na ně NANOPROTECH Bicycle a nechal přes noc. Tentokrát jsem druhý den neočistil zbytkový olej, protože to není třeba. Hlavní kolo se točí přes 2000 ot/min a pastorek ještě mnohem víc, takže olej stejně odlétá při prvním roztočení. Pokud to tedy bude fungovat, tak rozhodně olej není to, co bude mazat, ale jen nano povrch, který se mezitím vytvořil. Nebudu to prodlužovat. Není olej=nemá se proč přitahovat nečistoty. Hlavní kolo a převody jsou krásně čisté.





No a teď jestli se mi převody ojíždí? Většinou jsem musel měnit hlavní kolo cca každých 150 letů. Nyní mám už 400 a nemám jediný důvod něco měnit. Opět každých cca 50 letů jen postříkám sprejem a nechám být.





GNP Electronics


Tento sprej podle výrobce vytěsňuje vlhkost, pokud tam už nějaká vlhkost je, a hlavně vytvoří na povrchu ochranný film, který zamezí proniknutí vlhkosti a vody obecně. Ano, uděláte si tímto sprejem vodotěsnou elektroniku! To se může hodit. Kdo se chce přesvědčit, tak na youtube je hodně videí, kde třeba postříkají tímto sprejem žárovku a tu poté rozsvítí pod vodou a jiné šílenosti.
Co je ještě jednou zajímavou vlastností, která se nám zajisté hodí, je zlepšení elektrických kontaktů a snížení odporu. Konkrétně servokonektory přesně tohle potřebují.





K čemu?

Pokud máte RC lodičky, tak o funkci tohoto spreje asi není o čem diskutovat. Počítám, že už ho dávno máte a používáte. Bylo by malicherné, kdybyste jej neměli. K čemu je ale nám, pozemským modelářům?
Tak třeba, abychom mohli létat za deště. To bych ale některým lidem raději moc neříkal. Jsou jiné důvody, proč je létání za deště fakt špatný nápad.


Jak se používá?

Celkem jednoduše. Je to sprej, ve kterém je taková průhledná vodička. Cílem je tedy postříkat elektroniku jak to jen lze. Pokud lze krabičky rozebrat, jako jsem to udělal já s bezpádlovou jednotkou, tak tím lépe. Já jsem třeba regulátor rozebrat nemohl, ztratil bych záruku a tak jsem sprej nastříkal do všech děr a otvorů, abych tu elektroniku doslova vykoupal. Je ale rozhodně lepší to rozebrat a mít jistotu, že se tato „vodička“ dostala všude. Ne vždy to ale jde.
No a to je vše. Tato vodička není mastná, nepřitahuje prach a jiné nečistoty a po čase vysychá.




Nyní důležité upozornění!

Existují dva typy spreje NANOPROTECH Electronics a NANOPROTECH Electric. Jeden je nový (Electronics) a jeden starý (Electric). Ten starý obsahuje olej a z modelu vám udělá jeden mastný flek. To není úplně fajn a myslím, že to byl jeden z důvodů, proč jej modeláři moc nepoužívali. Já jsem to nastříkal jen na jeden komponent a dost jsem si zanadával. Tento nový sprej žádný olej neobsahuje, takže je jako dělaný pro nás, modeláře. Za mě jej doporučuji a za těch pár korun ten pocit bezpečí podle mého názoru stojí.
Pokud létáte s drony a padáte do bláta, kaluží a jiných vodních toků, tak je tento sprej naprostá pecka. Vyzkoušejte a uvidíte.










Tak proč tedy sprej GNP Electronics?

Neprovozuji RC lodičky, nelétám za deště a i tak mi to přijde jako dobrý nápad a prevence. Jednoduchý příklad. V létě létání až do zavíračky. Už jste na modelu někdy měli rosu? Nebo v létání v zimě, kdy máte model promrzlý a dáte ho do auta? Co na modelu máte? Vodu!!!
Kondenzovaná voda je pěkný prevít, protože je všude. Není to jako déšť, který prostě jenom teče. V takových případech máte vodu i uvnitř krabiček přijímače, regulátoru apod. No, elektronika to rozhodně nemá ráda a je jen otázka času, kdy vám řekne sbohem. Pokud se jedná o dražších komponentech, nebo modelech, tak chcete být v bezpečí, ne?! Kdo by taky nechtěl.
Bavíme se tady o spreji asi za 300,- a jednorázové aplikaci. Tak nějak nevidím moc důvod, proč jej nepoužít.
Ještě mám v plánu rozebrat svoji vysílačku JETI a všechno pořádně postříkat. Už se mi stalo, že mi do vysílačky natekla voda za deště a chci mít prostě klid a jistotu, že se jí nemůže nic stát. Rozhodně mi stojí za to mít „vodotěsnou“ vysílačku.


Co si o tom celém myslím?

Osobně jsem po celé sezóně používání obou sprejů v modelářství moc spokojený. Sprej Electronics je hlavně pro můj klid a jistotu, že jsem maximum pro bezpečnost a ochranu elektroniky. Co se týče spreje NANOPROTECH Bicycle, tak mohu jen říct, že jsem si na příští sezónu nakoupil jak pro sebe, tak i své kamarády zásobu. Všechno funguje krásně hladce, RC vrtulník a jeho důležité části jsou krásně čisté a krásně klouže co má klouzat. Opotřebení se mi zmenšilo a co víc si asi mohu přát? Ještě jeden bonus jsem objevil a to, že zmizely rezavé hlavičky šroubků. Proč rez? Protože večer je rosa a já lítám dokud je světlo. Kdo nemá rezavé hlavičky šroubků, odchází z letiště příliš brzo.

Jestli jste někdy chtěli zkusit nanotechnologii, tak si myslím, že je pravý čas a tyto produkty rozhodně nezklamou. Už jsem to jednou napsal, ale opakování matka moudrost. Každý sprej stojí od 250,-. Za mě tedy pecka. Na 3 RC vrtulníky a dvě RC buggy jsem si celou sezónu vystačil s dvěma lahvičkami spreje NANOPROTECH Bycicle. To, že to je český výrobce taky hezky hřeje na srdíčku.

Jestli jsem našel něco negativního? Nenašel. To ale vůbec neznamená, že se jedná o zázrak. Vyzkoušejte sami na vlastní aplikaci a posuďte, jestli i vy budete tak to spokojeni. Já jsem.








Autor: Pavel Bozděch

9. dubna 2019

Proč nakupovat u RCprofi