Vše o elektromotorech pro RC auta

Víte, jak se elektromotory pro RC auta rozdělují, jak se jednotlivé typy motorů chovají v terénu, jaká se používají označení technických parametrů elektromotorů, nebo co může motor vašeho RC auta definitivně poškodit? Přečtěte si náš článek.

Základní rozdělení elektromotorů pro RC auta

Základní rozdělení je dáno způsobem napájení RC aut a to buď střídavým, nebo stejnosměrným proudem. Střídavé motory pro RC auta se rozdělují do dalších dvou skupin na střídavé motory bezsenzorové a senzorové.

Stejnosměrné motory pro RC auta (BRUSHED – kartáčové)

Stejnosměrné motory pro RC auta jsou napájeny stejnosměrným elektrickým proudem. Používají se méně a to z důvodu menšího výkonu, vyššího zahřívání a opotřebovávání uhlíků. Stejnosměrné motory jsou o něco levnější než střídavé, ale životnost je kratší. Používají se u levnějších modelů většinou v RTR setech.

Losi Mini-B 1:16 RTR žlutá

U stejnosměrných motorů se na propojení mezi regulátorem a motorem používají pouze 2 dráty, prohozením drátů u zapojení do regulátoru změníte směr otáčení.


Stejnosměrný motor – Axial stejnosměrný motor 540 55T

Střídavé motory pro RC auta (BRUSHLESS – bezkartáčové)

Střídavé motory pro RC auta jsou napájeny střídavým elektrickým proudem. Používají velice často. Jsou výkonné a prakticky nepotřebují žádnou údržbu.
Střídavé motory se propojují s regulátorem třemi dráty. Rozdělují se do dalších dvou skupin na bezsenzorové a senzorové.


RC auto se střídavým motorem – RC auto Traxxas X-Maxx 8S 1:5 4WD TQi

Střídavé motory bezsenzorové

Bezsenzorové motory pro RC auta mají cukavější chod, který je nejvíce znát při rozjíždění modelu. U bezsenzorového elektromotoru změníte směr otáčení prohozením dvou drátů.


Střídavý motor bezsenzorový - KONECT střídavý motor 3660 SL/2750 KV

Střídavé motory senzorové

Senzorové motory díky regulátoru lépe pracují s otáčkami motoru, jsou přesnější a konstantní, bez ohledu na aktuální zátěž motoru. Tato vlastnost je nejvíce užitečná u RC aut typu Crawler, kde je plynulost motoru při nízkých otáčkách velice důležitá. U senzorového motoru nejde tak snadno změnit směr otáčení. Změna se musí nastavit v regulátoru pomocí programovací karty.


Střídavý motor senzorový – EZRUN SL Motor 3660 4600KV G2

Označení používané u elektromotorů pro RC auta

Označení používané u elektromotorů pro RC auta určují jejich technické parametry. Znalost označení vám pomůže při výběru motoru pro konkrétní model auta, ale i při výběru samotného RC auta.

Nejčastější označení, se kterými se u elektromotorů pro RC auta setkáte:

KV – počet otáček na volt

Pomocí údaje KV vypočítáte otáčky elektromotoru a bude vás zajímat při výběru motoru pro daný model. Například u motoru s označením 2 000 KV, při použití 2s lipol baterie s napětím 7,4 V budou otáčky 14 800. (2000 × 7,4 = 14 800)

T – počet závitů vinutí

T udává počet závitů vinutí motoru. Je to standardizované označení výrobců, kde znamená že vyšší T má méně KV a nižší T více. Příklad: 21,5T-2100KV a 5,5T-7700KV.

Třímístné nebo čtyřmístné číslo – označuje velikost motoru

Určuje velikost motoru. U tohoto označení si musíte dát pozor, do jakého RC auta budete motor využívat. Více se dočtete v části o velikosti motorů.

Dvoupólové nebo čtyřpólové motory

Označení pólů udává počet magnetů na statoru a rotoru. Čím více magnetů/pólů motor má, tím má rotor lepší záběr i při více magneticky poháněných pozicích v motoru.

Dvoupólové motory mají hrubší chod a menší točivý moment. Čtyřpólové motory mají vyšší točivý moment a mnohem jemnější chod i konstantnější rozběh.

Velikost elektromotorů pro RC auta

Velikost motoru vybíráme podle měřítka modelu. Musíte si dávat pozor i na průměr hřídele. Velikost elektromotoru udává čtyřmístné, nebo třímístné označení.

Čtyřmístné označení elektromotorů

Pod čtyřmístným označením se skrývají skutečné rozměry motoru, kde první dvě čísla udávají průměr motoru a zbylá dvě čísla délku motoru. Například motor označený 3650 má průměr 36 mm a délku 50 mm.

Třímístné označení elektromotorů

Třímístné označení je standardizovaná velikost motoru. Například motory označené 380 se používají pro menší modely 1:14 nebo 1:16 a ve čtyřmístném označení odpovídají číslu 2838. Motor s označením 540, který odpovídá velikosti 3650 se využívá pro modely ve velikosti 1:10. Motor s označením 775, který odpovídá velikosti 4268 se využívá pro modely ve velikosti 1:8.

Třímístné označení elektromotoru pro RC auta

Rizika zničení elektromotorů RC aut

Největším rizikem zničení motoru je teplota. Žádný elektomotor totiž nemá 100% účinnost a ani ji nikdy mít nebude. Část elektrické energie se vždy mění na teplo. Problémům s přehřátím se ve většině případů dá předejít a to chlazením – pasivním nebo aktivním. Pasivním chlazením elektromotoru se rozumí například hliníkový chladič s žebrováním. Aktivní chlazení elektromotoru je za použití vysokootáčkového ventilátoru, buď samostatného směřující na motor, nebo v kombinaci s hliníkovým chladičem.

U střídavého motoru se senzorem je nutné dodržet zapojení silových kabelů A,B,C. Pokud používáte combo se senzorovým kabelem, nikdy se nepokoušejte měnit směr otáčení motoru přehozením drátů. Senzorový kabel snímá natočení motoru. Pokud prohodíte dráty, bude regulátor špatně posílat pulzy a v tomto případě většinou regulátor také shoří.

Nesmí se zapomínat na správné řazení. Pokud používáte moc těžký převod, budete motor dlouhodobě přehřívat. Je možné, že nebude stačit ani chlazení a motor se spálí. Vždy je lepší zvolit lehčí převod a postupně zvyšovat.

Konstrukce motoru dle povrchu

Motory se vyrábějí buď s uzavřeným, nebo otevřeným pláštěm. Pro prašné povrchy je samozřejmě lepší motor s uzavřeným pláštěm, který zamezí vniknutí prachu do motoru a tím se teoreticky prodlouží jeho životnost. Uzavřené elektromotory nejsou ideální volbou na kobercové povrchy, kde je vysoký grip. Tím, že je motor celý uzavřený má omezené chlazení. Proto je na neprašné povrchy lepší použít motor, který je co nejvíce otevřený a chladit ho pomocí ventilátoru.

Autor článku: Karel Jíša
21. února 2023

Proč nakupovat u RCprofi